Mer magkänsla...




Igår skrev jag ett inlägg om sidan Min Magkänsla. (finns en länk till denna sida i länklistan längre till vänster här på bloggen).

Emma Pihl är professionell coach och författare till böckerna ‘Vinnare i din egen tävling’ och ‘Se mig! Om självkänsla och jakten på bekräftelse’. Grundare och VD för företaget Inspirera och har hon har givit sina 7 bästa tips på hur man ska göra för att våga följa sin magkänsla.


1. Träna självkänsla. Träna dig att känna att du är värdefull och vad du vill, tycker, tänker och känner är viktigt, spelar roll, har betydelse och bör därför följas.


2. Sluta kompromissa först. Du får bästa resultat på långsikt om du följer din magkänsla, kan dock kännas som en genväg att skippa magkänslan ibland. Att försöka läsa in andras åsikter och vilja och anpassa sig efter det gör att du förhandlar utifrån antaganden istället för att kompromissa utifrån era respektive magkänslor och vad ni egentligen vill.


3. Lita till eller låta bli. Oavsett om du väljer att slaviskt följa din magkänsla eller inte så är det viktigast att våga lita på att din magkänsla vill dig väl. Tror du på det så har du lättare att hitta bevis för att din magkänsla lett dig rätt.


4. Lär känna din magkänsla. Hur känns din magkänsla? Magkänslan för när det känns negativt, oroligt, dåligt och fel beslut och hur känns magkänslan för när det stämmer, känns rätt och positivt? Hur snabb är din magkänsla, signalerar den till dig direkt eller tar det tid för den att göra sig hörd? I vilka miljöer lyssnar du till din magkänsla, vissa kan lita till den i vardagens höga tempo och andra behöver fullständig lugn och eftertanke för att höra den. Vad är din magkänsla inställd på att hålla utkik efter? Saker du vill eller saker du inte vill ha i ditt liv?


5. Tyda magkänslan. Ta hjälp av någon utomstående att tyda din magkänsla. Människor som står oss för nära väver ofta in sina egna värderingar och tyckanden när de försöker påverka oss i våra val. Någon utomstående som lyssnar hur du väljer att formulera för- och nackdelar inför ett val har lättare att återkoppla på nyanser, antydningar, längtan och starkare uttryck för ett av valen. En signal om din magkänsla.


6. Skillnaden mellan vilja och magkänsla. Det blir extra svårt att lyssna på magkänslan när man skulle vilja något helt annat. exempelvis, det vore ju så bra om jag hade magkänsla för jobbet, jag vill ju så gärna ha det. Eller, det vore så praktiskt om jag hade magkänsla för att min nya dejt var rätt för mig, det skulle vara så praktiskt och vi passar ju så bra ihop. Då är det utmanade att våga lita på att din magkänsla kanske gynnar dig mer än din vilja.


7. Vad är det som skapat din magkänsla? Är din magkänsla en påminnelse om tidigare erfarenheter och i så fall vad säger att detta tillfälle behöver bli en upprepning av det förra? Urskilj balansgången mellan magkänsla och fördomsfullhet.


Källa: Min Magkänsla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0