Tränings DVD


Att hyllorna ute i butikerna är översvämmade med hälso och må bra produkter har nog ingen missat. Men att Hälsotrenden även har letat sig till DVD hyllorna kanske är nytt för några av oss. Vilken av alla Yoga DVDer är den som passar just mig? Kan jag som nybörjare köpa en DVD och bara köra på egenhand? Är några frågor som säkert många frågar sig.

Först vill jag verkligen poängtera, om du är helt ny på Yoga. Ta det väldigt försiktigt och lyssna på kroppen. Om du känner dig osäker, gå på ett prova-på-pass på en Yoga studio eller på ett Yoga pass för nybörjare på ditt lokala gym/träningsanläggning. Så att du får känna på hur de ska kännas och så att du får in den rätta känslan från början.

Men det finns några DVDer som jag vill rekommendera, som finns i min DVD hylla och har hjälpt mig att komma igång med min Yoga träning. 

Dessa är Power Yoga 1 & 2, Pilates 1 & 2, alla fyra är producerade av företaget Casall, med Annette Lefterow som instruktör. Hon har utövat Yoga i 10 år som i grunden är dansare. Vad jag gillar med dessa filmer är att man kan anpassa dem till kortare och längre pass. Om man har ont om tid eller om dagsformen tryter, så kan man välja det passet som passar bäst just den dagen. 

Power Yoga 1 består av 20 min introduktion och ett 60 min långt pass som går igenom hela kroppen. Fungerar både för nybörjaren och för den som är lite mer vana av Yoga.

Power Yoga 2 har två olika pass som man kan välja emellan, rörlighet/smidighet eller styrka. Passen är 40 respektive 30 min och går igenom hela kroppen. Perfekt för dig som Yogat ett tag och har koll på grunderna.

Pilates 1 är en bra nybörjar DVD. Om du aldrig har testat Pilates förut är detta DVDn för dig. Annette går igenom grunderna och andningen lugnt och metodiskt, så att man hinner förstå. Passet är 60 min.

Pilates 2 kan utföras både med och utan pilatesboll. Men övningarna blir mer effektiva och mer utmanande med bollen. Passet är 30 min långt med en tilläggsdel på 20 min. Denna DVD är för dig som har utövat Pilates ett tag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0