Mer än hälften väljer hudvård med miljöhjärtat
Hela världens miljöfokus banar vägen för naturkosmetik. Produkter vars namn och varumärken börjar på ord som bio, eko eller natur har blivit vanligare i butikshyllorna.
Priset är fortfarande viktigare än både nyttan och miljön i valet av kosmetika och hudvård. Men att miljöfrågorna har betydelse framgår i en enkät som har gjorts i samarbete mellan Konsumentföreningen Stockholm och Svensk Egenvård.
Hur många av de som köper naturkosmetiska produkter tror att dessa är bättre för miljön eller huden? Kontrollerar de på varudeklarationen vad produkten innehåller? Det var några av de frågor som ställdes till 500 personer vid ett köpcentrum i Sundsvall samt till 1 200 respondenter i Konsumentföreningen Stockholms medlemspanel.
Det framgick i enkäten att konsumenternas kännedom om miljösymboler är låg när det gäller naturkosmetik och hudvård. Vilka ingredienser kosmetikan innehåller är av intresse för majoriteten av de svarande.
Källa: Newdesk